Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

21 Tem 2008

AHMET MUHİP DIRANAS'IN KARISI "MÜNİRE DIRANAS"



Hava keskin bir kömür kokusuyla dolar,
Kapanırdı daha gün batmadan kapılar.
Bu, afyon ruhu gibi baygın mahalleden,
Hayalimde tek çizgi bir sen kalmışsın,sen!
Hülyasındaki geniş aydınlığa gülenGözlerin,
dişlerin ve ak pak gerdanınla
Ne güzel komşumuzdun sen,Fahriye Abla!

Eviniz kutu gibi bir küçücük evdi,
Sarmaşıklarla balkonu örtük bir evdi;
Güneşin batmasına yakın saatlerde
Yıkanırdı gölgesi kuytu bir derede.
Yaz,kış yeşil bir saksı ıtır pencerede;
Bahçende akasyalar açardı baharla.
Ne şirin komşumuzdun sen,Fahriye Abla!

Önce upuzun,sonra kesik saçın vardı;
Tenin buğdaysı,boyun bir başak kadardı.
İçini gıcıklardı bütün erkeklerin
Altın bileziklerle dolu bileklerin.
Açılırdı rüzgârda kısa eteklerin;
Açık saçık şarkılar söylerdin en fazla.
Ne çapkın komşumuzdun sen,Fahriye Abla!

Gönül verdin derlerdi o delikanlıya,
En sonunda varmışsın bir Erzincanlıya.
Bilmem şimdi hâlâ bu ilk kocanda mısın,
Hâlâ dağları karlı Erzincan'da mısın?
Bırak, geçmiş günleri gönlüm hatırlasın;
Hâtırada kalan şey değişmez zamanla.
Ne vefalı komşumdun sen,Fahriye Abla!

..
Ünlü şair Ahmet Muhip Dıranas'ın en ünlü şiiri. Filmi ve şarkısı bile yapılmış, neredeyse klasikler arasına girecek kadar bilinen bir şiir. Benim içinse anlam ve önemi oldukça büyüktür.

Ahmet Muhip bilindiği gibi Sinop'ludur. Bu güzel şehir benim ilk görev yerimdi. Şairin eşi Münire Dıranas Hanımefendi benim komşumdu. Çok saygıdeğer bir hanımdı. Az ve öz konuşur,her zaman bir leydi gibi davranırdı. Aramızda epeyce büyük yaş farkı olmasına rağmen beni pek sever, arada ziyaretime gelirdi. Bendeniz ise pek gurur duyardım bu ziyaretlerden. Küt kesilmiş siyah saçlı, ince, uzun boylu bir hanımdı. Altmış yaşından büyüktü sanırım. Sonradan okuyup öğrendiğime göre şairle 1940 yılında evlenmiş. Yani annemin doğduğu yıl. Demek ki anneannemle falan yaşıttı. Yaşını sorma cesareti gösterememiştim nedense. Hiç çocuğu olmamıştı. Bir gün bana ''Keşke sen benim kızım olsaydın''deyivermişti. Ne kadar mutlu olmuştum! Bu hanımla, böylesine ünlü bir şairin eşiyle arkadaş olduğuma bir türlü inanamıyordum. Kendisi Sinop'lu olmamasına rağmen eşinin anıları için Sinop'ta bir dairede yalnız başına yaşıyordu. Ahmet Muhip'in mezarının Sinop'ta olması da en büyük etkendi. Sanırım İstanbulluydu. Fazla çevre edinmemişti.

Birgün cesaret bulup soruvermiştim:''Münire Hanım,''Fahriye Abla'' diye biri var mıymış gerçekten?''-''Bilmiyorum. rahmetli bana da hiç söylemedi...''Daha sonraki yıllar bazı kitap ve gazetelerden ''Fahriye Abla''nın, Ahmet Muhip çok gençken, annesinin arkadaşı olan, 40 yaşlarında ve biraz da fettanca bir hanım olduğunu okudum. Ama Münire Hanım bana öyle söylememişti.

''Ne güzel komşumuzdun sen Fahriye Abla!'' dizeleri benim için gerçek hayatta şöyle bir manaya dönüşmüştür: ''Ne asil bir komşumdun sen Münire Abla!''

Sevgili Kasımpatı'nın yazmış olduğu bu anı niteliğindeki yazıyı okuduğumda ilgimi çekti ve yayımlamak istedim. Kasımpatı'nın yazdığı anı yazılarını heyecanla okuduğumu ve bir sonraki yazılarını merakla beklediğimi sizden saklayamayacağım. Okumanızı tavsiye ederim... Ve bana, bu yazıyı yayımlamam için izin veren Kasımpatı'ya sonsuz teşekkürlerimi sunarım.

Saygılar...
.

Bu kategorideki diger basliklar:



Widget by Hoctro | Jack Book

18 yorum:

Zeugma dedi ki...

Sevgili Karazade,
Bloguna girip o çok beğendiğim yazılarını okumak istemiştim.Fakat beni büyük bir sürpriz bekliyormuş : )
Biliyor musun bu yazı senin blogunda çok güzel durmuş,yakışmış : )Tarif edemeyeceğim kadar mutlu oldum inan.
Asıl ben sana çok teşekkür ediyorum.Özellikle de anı türü yazılarımı beğenip merakla devamını beklediğini söylemen beni çok ama çok onore etti.Ve tabi beğendiğin bloglar listesine beni de alman..
''İzin'' de ne demekmiş? Senin gibi Edebiyat aşkıyla dolu bir genç için bütün yazılarım feda olsun.Sen yeter ki beğen : ) İstediğin yerde kullanabilirsin...
Bu ara mevsim dolayısıyla mı nedir bir isteksizlik vardı üzerimde..Ama inan sözlerin benim için teşvik edici oldu,moral verdi.Sonsuz teşekkürler..
Ben de senin özellikle ''Kelimelerin Soyağacı''ile ilgili yazılarının hayranıyım.Tatilinin bitmesini dört gözle bekliyorum.Yalnız iyi dinlen olur mu? : )
Sana iyi tatiller diliyor,teşekkürlerimi yineliyorum...

Karazâde dedi ki...

Hiçbir zaman şevkiniz kırılmasınj, siz çok iyi bir blog yazarısınız. Ayrıca neden bu anı yazılarınızı kitaplaştırmayı düşünmüyorsunuz? Bence mükemmel olur. İlk ben alırım ve size imzalatmaya gelirdim. Bu bir hayal gibi görünse de anı yazılarının fanatiği bir çok insan var, kitabınız çok popüler olur bence.:) Ben de bitsin istiyorum şu tatil, ne okuyabiliyorum ne de yazabiliyorum bu sıcakta. mayışmış bir şekilde bir köşede öylece uyuya kalıyorum. Bu çok sinir bozucu bir şey. Ama ben bu tatili sanırım hak ettim:) Çok yorucu koca bir yıl geçti, seneye benim için daha zor olacak. Bunun için tatilin tadını çıkarmalıyım...

"sen yeter ki beğen" demişsiniz, beğenmek ne neklime, bu yazılar mükemmel ötesi! Büyük zevk alıyorum okurken, anında bitiveriyor. Sizin gibi yazmak isterdim, kurduğunuz cümleler bence çok kaliteli, olaylara bakış açınız ince duygu ve düşüncelerin dışa durumundan ibaret.

Umarım samimiyetime inanıyorsunuzdur, bu arada sizi mutlu ettim ya ben de inanın şimdi mutlu oldum hem de çok!

Kelimelerinsoyağacı'ndaki yazılarımı da beğendiğinize sevindim. O yazılarda büyük emek ver gerçekten. daha özenli ,düzenli yazılar.

Neyse uzattım galiba biraz:) Her şey için teşekkürler, kendinize iyi bakın.
HOŞÇA KALIN...

Zeugma dedi ki...

Ben hayatımda bu kadar övgü dolu sözler işitmemiştim inan Tutkucuğum : ) Sana ne söyleyeceğimi,nasıl teşekkür edeceğimi bilemiyorum.
Yazdıklarımı mükemmel ötesi bulup beni göklere çıkarmışsın.Bana Oscar verselerdi inan bu kadar sevinip mutlu olamazdım,çok ciddiyim : )Samimiyetine inanmaz mıyım hiç? Ve üzerine de artık bir şey söylemiyorum.Sadece sonsuz şükranlarımı iletiyorum...
Senin yazıların,şiirlerin ve araştırmaların da çok kaliteli,çok güzel ! Senin yaşında birinin bunları yazdığına insanın inanası gelmiyor.Kime sorsan aynen benim gibi düşünecektir.
Şuna inan ki geçen zaman seni inanılmaz derecede başarılı bir yazar yapacak.Çok eminim,yaz bir yere.Hatta basılmış bir sürü kitabın olacak,bu çok açık..
Uykun geldiğinde bol bol uyumanda hiçbir sakınca yok.Uykudan başka insanı dinlendiren başka bir şey yok çünkü..Önünde seni bekleyen ve daha yoğun olacağını söylediğin bir yıl var,iyi dinlenmelisin : )
Her şey için tekrar teşekkür ediyor,sevgilerimi gönderiyorum..

Zeugma dedi ki...

Uzatmak ne kelime ? Sayfalarca yazsan büyük bir zevkle okurum Tutkucuğum inan : )
Münire Dıranas ile ilgili bir şey geldi aklıma.Ondan öğrendiğim bir konuyu buraya gelip eklemek istedim.
Ahmet Muhip çok fazla sigara içen bir insanmış.Günde üç paketten fazla içiyormuş.Ve eşi uyardığında asla dinlemezmiş ve şu sözü bazı yazılı kaynaklara bile geçmiş: ''Sigara içmyen bir insan bacasız bir eve benzer!'' :DD
Yazının başına koyduğun resim sanırım şairin gençliği.Ağzında sigara olunca aklıma geldi :)
Bence içmeseymiş daha iyiymiş.Bence sigara insanlığı tehdit eden en büyük tehlikelerin başında :(
Hoşça kal...

Karazâde dedi ki...

Her şey için çok teşekkür ederim Kasımpatı... Bu sıcakta böyle güzel,serinletici yorumlar okumak beni çok mutlu etti ve bir an kendimi önemli biri olarak hissetmemi sağladı.Zaman ne gösterir bilinmez, fakat çok çalışıp bir yerlere geleceğim. Atatürk'ün izinden gideceğim,onun bıraktığı mirasa gözüm gibi bakacağım; bilinçli Türk gençliğine Atatütk ve vatan sevgisini aşılayacağım.

saygılar ve sevgiler...

Kızıl dedi ki...

Merhaba Tutku, Nasılsın canım? Senin ta en başından beri çok iyi bir blog yazarı olacağını biliyordum zaten, bu o kadar belliydi ki. O kadar güzel şeyleri bizlerle paylaşıyorsun ve etrafında ki insanlara o kadar güzel davranıyorsun ki! Bu saygın tavrın gözlerden kaçmıyor. Bendeniz ablan ile dahi aramızda bunun muhabbetini yapmıştık, ne temiz ve saygılı bir genç diye. Hele ki bu zamanda!!!

Tebrik ediyorum seni bu düzgün tavrından dolayı. Yolun heppp açık olsun ablacığım...


(Bu arada Bendeniz döndü tatilden bilgin olsun, hatta şu devamını oku kodlarını yapın bir ara bence, yazı gizleme olayı yani)


Görüşmek üzere, sevgiler...

Karazâde dedi ki...

İyiyim ablacığım, umarım sizde iyisinizdir.yorumunuz için teşekkür ederim, iltifatlarınız beni daha çok şevklendirdi desem yalan olmaz. Ben çok duygusal ve ince bir karaktere sahibiyiyim, hiçbir zaman sorun yaratmadım; bir kez bile kavga etmedim. Bu iyi bir aile terbiyesi sayesinde oldu belki de. Anneme ne kadar teşekkür etsem az. Sizin gibi güzel insanlarlar, dosluklar yarattığım için de kendimle gurur duymayı da ihmal etmiyorum tabiî. bu bloğu açtığımdan beri kendimle daha barışığuım ve özgüvenim yerine geldi. bunda sizin ve bendeniz ablanın büyük katkısı oldu çok sağolun, abla, anne, kardeş sıcaklığını benden hiç esirgemediğiniz için...

Bu yazı saklama olayı nedir, anlayamadım? ne işe yarayacak, önemli bir şey mi ablacağım?

sevgiler, saygılar...

Karazâde dedi ki...

İyiyim ablacığım, umarım sizde iyisinizdir.yorumunuz için teşekkür ederim, iltifatlarınız beni daha çok şevklendirdi desem yalan olmaz. Ben çok duygusal ve ince bir karaktere sahibiyiyim, hiçbir zaman sorun yaratmadım; bir kez bile kavga etmedim. Bu iyi bir aile terbiyesi sayesinde oldu belki de. Anneme ne kadar teşekkür etsem az. Sizin gibi güzel insanlarlar, dosluklar yarattığım için de kendimle gurur duymayı da ihmal etmiyorum tabiî. bu bloğu açtığımdan beri kendimle daha barışığuım ve özgüvenim yerine geldi. bunda sizin ve bendeniz ablanın büyük katkısı oldu çok sağolun, abla, anne, kardeş sıcaklığını benden hiç esirgemediğiniz için...

Bu yazı saklama olayı nedir, anlayamadım? ne işe yarayacak, önemli bir şey mi ablacağım?

sevgiler, saygılar...

Kızıl dedi ki...

Canım hani ben yazılarımda kullanıyorum ya, uzun bir yazıyı bölüyor ve gizliyorum, devamını oku butonuna basınca okunabiliyor hani. Amaç uzun yazıların sayfayı işgal etmemesi. Kodları falan var, onları ayarlıyorsun o kadar, bendeniz de artık öyle kullanıyor, Bir görüş onunla daha detaylı bilgi verecektir sana, biliyorsun o bizim pc kurdumuz :)))

İyi hafta sonları...

Karazâde dedi ki...

Tamam ablacığım, ben Bendeniz ablayla konuşurum, teşekkürler...

Bendeniz.. dedi ki...

kulaklarim cinladi demek bosa degilmis

canim ben de seni cok ozledim ve geldim baktim ki gene beni onore edip duygulandiriyosun
bloglarin kesinlikle kattigi cok sey var eger cevreni dogru insanlardan olusturabilirsen
ve bunun icin cok sansliyiz
ben sana tesekkur ederim asil canim
pc me format atilmasi gerek ondan sonra yazi gizlemeyi yapariz benimde yapmam gerek sablon degistigim icin zaten

bu guzel yazi kasimpatiyla kesistirmisti yollarimizi o yuzden unutmadim ve cok guzel

sevgiler

Bendeniz.. dedi ki...

VE SEN ANNEN ICIN NE KADAR BUYUK BIR ARMAGANSIN BILIYO MUSUN CANIM_

Karazâde dedi ki...

Doğru insanları tanıdığıma eminim abla:) Yazıyı beğendiğinize sevindim, Kasımpatıya ne kadar teşekkür etsem az. O da sizler gibi mükemmel bir karaktere sahip... özellikle de ileri de meslektaşı olacağımdan kanım ısındı ona karşı. Hepinizi çok seviyorum, siz benim ailem olduğunuz, internetten böyle arkadaşlara sahip olacağım hiç aklıma gelmezdi. keşke bütün blogcular olarak bir araya gelsek...

abla sorun değil, sen ne zamna işlerini yoluna koy, o zaman benim bloğa da bir göz atarsın.bir de senden bir şey daha rica edeceğim. blog listemdeki arkadşlarımın en son yayımladıkları yazıları gösteren bir kod var sanırım onu bi türlü bulamadım. siz yaparsanız çok mutlu olacağım.,

Anneme gelince, o sizin gibi beni sürekli onure etmiyor ne yazık ki!bu bir politika belki de, bizi şımarık yetiştirmemek adına.üniversiteyi hiç çalışmadan kazandığımda, "BENİ ŞAŞIRTTIN" dedi ve zeki bir çocuğa sahip olduğu için çok şanslı olduğunu söylemişti.o çoğu konuda bana inanmasa da ben onu şaşırtmaya devam ediyorum:)

saygılar, sevgiler...

Zeugma dedi ki...

Yazıyı güzel bulup burada halen övgülerde bulanmanız beni çok mutlu etti yine.Hepinize sonsuz teşekkürler..
Tutkucuğum,sen hem annen için hem bizler için büyük bir armağansın.Seni tanıyıp da sevemeyecek bir insan düşünemiyorum.O kadar farklı bir gençsin ki !Benim de sana anında kanım ısındı,çok ama çok sevdim.Sevgin,saygın,gayretlerin inanılmaz.Sen mükemmel bir gençsin gerçekten..
Bloggerların son yazılarını göstermek istiyorsan KONTROL PANELİ'nden''Sayfa Ögesi Ekle''yi tıklayıp sol üst köşede ''Blog Listesi'' YENİ diyor..İşte o kısmı bloguna eklersen isteğin gerçekleşir Tutkucuğum : )
Teknik konularda ben de yeterli sayılmam..Sayende tanımış olduğum Pandora ve Bendeniz Hanımlar benden de yardımlarını esirgemezler sanırım : )
Böyle güzel bir ortamda aranızda bulunmaktan çok mutluyum ..
Hepinize sevgiler...

Karazâde dedi ki...

Ablacığım bu kadar iltifatı ben bir arada görmedim sanırım. ÇOOK TEŞEKKÜR EDERİM. Sizlerle tanıştığım için kendimi şanslı hissediyorum, hayattaa yaptığım en güzel şey bu siteleri açmak ve sizlerle tanışmak oldu.

Yardımın için teşekkürler abla, hallettim, artık benim de düzgün bir blog listem var:)

saygılar, sevgileri...

Recep Hilmi TUFAN | rehitu.com dedi ki...

Yazıyı okumaya başladım "ilk görev yerimdi" tümcesini görünce şaşırdım kaldım. "Acaba" dedim "Karazâde bir yazar arkadaş mı aldı?" Bir de baktım alıntıymış.

Güney Afrika'dan selamlar...

Adsız dedi ki...

http://markonzo.edu Jonny was here actual ashley furniture [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536072]actual ashley furniture[/url], pkxww, watch allegiant air [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536075]watch allegiant air[/url], rkchgc, best pressure washers [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536078]best pressure washers[/url], iydaxy, follow dishnetwork [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536080]follow dishnetwork[/url], schiwny, fresh adt security [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536076]fresh adt security[/url], glnflil,

Adsız dedi ki...

Webmaster cok tesekkurler...

Selamlar Burcu